Dette er TikTok
Har du hørt om TikTok, men usikker på hva det egentlig er? Vi gir deg en kort innføring.
I følge Ipsos sin SoMe-tracker er det kun 4% av befolkningen som bruker TikTok ukentlig. Ikke et stort nok medie til å bruke tiden din på, tenker du kanskje? Likevel kan det være verdt å merke seg at disse tallene kun gjelder personer over 18 år og at TikTok og Snapchat er desidert størst blant en yngre målgruppe. I følge NRKbeta, bruker en av tre norske tiåringer TikTok ukentlig.
TikTok er en app der man legger ut korte videosnutter. Videosnuttene er av synging og dansing til musikk, utfordringer, tips og annen lett underholdning. Videoene kan enkelt klippes sammen rett i appen, som tilbyr massevis av morsomme effekter.
TikTok kan sammenliknes med Instagram på mange måter. Man har en profil der man legger ut innhold og man følger andre, både kjente og ukjente. Dette havner i en felles strøm der man kan scrolle seg nedover.
På TikTok har man to strømmer. En strøm for profilene du følger og en som kalles For You, som er en algoritmestyrt strøm med innhold appen tror du vil like. Det er her man virkelig kommer i kontakt med hele verden og kan følge med på det som rører seg.
Det som skiller de to mest er likevel at TikTok oppleves som mer ekte, eller lavterskel om du vil. Stort sett oppleves det som om det er helt vanlige folk som leker seg med video. Dette fører til at flere melder seg på, i håp om å være en av dem som går viralt.
NRKbeta har laget en liste der de har funnet frem til noen av de største norske profilene på TikTok, og med mange hundre tusen følgere hver, kan man se at mange av disse er langt større en flertallet av norske profiler på Instagram. Dette byr på mange muligheter for artister, komikere og andre som lever av å bli sett av mange.
Jobber man mot en yngre målgruppe er TikTok absolutt en viktig kanal å følge med i. Mye av det ungdommen snakker om og bryr seg om, bunner ut i noe de har sett på TikTok, så her gjelder det absolutt å følge med hvis man vil henge med.
